Wydział Inżynierii Zarządzania PB jest jednym z wykonawców projektu KPO/22/LLL/U/0004 pt. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”. Projekt zlecony został przez Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku. Pracownicy WIZ są zaangażowani w prace z obszarów:
Koordynatorem projektu ze strony WIZ jest Dziekan WIZ, dr hab inż. Katrzyna Halicka, prof. PB
Projekt obejmuje szereg badań i analiz, realizowanych przez pracowników Wydziału Inżynierii Zarządzania, m.in.:
Celem badania jest analiza i ocena rynku „zielonych zawodów/kompetencji” z perspektywy popytowej (zapotrzebowania ze strony rynku pracy) oraz podażowej (instytucji ukierunkowanych na rozwój kompetencji i zawodów).
Koordynator badania: prof. dr hab inż. Joanna Ejdys
Celem badania jest ocena dopasowania programów studiów podlaskich uczelni w zakresie kompetencji absolwentów do potrzeb regionalnego rynku pracy w branżach inteligentnych specjalizacji województwa podlaskiego.
Koordynator badania: dr hab. Ewa Glińska, prof. PB
Celem badania jest identyfikacja luki kompetencyjnej w mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstwach województwa podlaskiego w odniesieniu do kształcenia wyższego. W ramach badania zostaną m.in. zidentyfikowane oraz przeanalizowane oczekiwania pracodawców wobec kompetencji pracowników na przykładzie regionu podlaskiego. Założeniem badania jest przyjęcie dwóch perspektyw – stanu obecnego oraz stanu odnoszącego się do przyszłego rynku pracy.
Kordynator badania: dr hab inż. Katarzyna Halicka, prof. PB
Celem analizy jest opracowanie bazy podmiotów realizujących kwalifikacyjne kursy zawodowe w województwie podlaskim, a następnie opracowanie katalogu oferowanych przez nie kursów w ramach poszczególnych branż i określenie stopnia ich popularności.
Koordynator analizy: dr Eugenia Panfiluk
Celem analizy jest ocena oferty edukacyjnej oraz diagnoza nabywania dodatkowych umiejętności zawodowych przez uczniów. Dodatkowym celem będzie również identyfikacja dobrych praktyk w tym zakresie.
Koordynator analizy: dr Joanna Szydło
Celem analizy jest ocena oferty edukacyjnej oraz diagnoza nabywania dodatkowych umiejętności zawodowych przez uczniów. Dodatkowym celem będzie również identyfikacja dobrych praktyk w tym zakresie.
Koordynator analizy: dr Joanna Szydło
Celem analizy jest identyfikacja i ocena trendów oraz megatrendów (pod względem ważności i niepewności) rozwoju szkolnictwa wyższego w województwie podlaskim.
Koordynator analizy: dr Anna Kononiuk
Celem analizy jest identyfikacja pożądanych przez przedsiębiorstwa kompetencji zawodowych, związanych z wdrażaniem innowacji, wymaganych w branżach reprezentujących inteligentne specjalizacje województwa podlaskiego
Koordynator analizy: dr Ewa Rollnik-Sadowska
Celem analizy jest identyfikacja czynników społecznych, technologicznych, ekonomicznych, ekologicznych, politycznych, odnoszących się do wartości oraz czynników prawnych, które mają wpływ na rozwój rynku pracy i kompetencje pracowników w przyszłości oraz opracowanie trzech alternatywnych scenariuszy rozwoju rynku pracy do 2035 r. wraz z profilami pracowników przyszłości uwzględniającymi pożądane kompetencje transwersalne oraz kompetencje myślenia perspektywicznego. Scenariusze te zostaną opracowane oddzielnie dla każdego z podregionów.
Koordynator analizy: dr Danuta Szpilko