Kreowanie marki miejsca to obecnie klucz w osiąganiu sukcesu danej jednostki terytorialnej – miasta, gminy, regionu. Współcześnie walka o klientów dotyczy nie poziomu cen, czy jakości oferty terytorialnej, ale serc i umysłów odbiorców, przedstawicieli poszczególnych grup docelowych. Można powiedzieć, że konkurencja pomiędzy miastami/regionami jest zatem walką o odczucia pożądanych grup docelowych oraz o właściwą ocenę aktywności miejskich.
Jest to punkt wyjścia do opracowania koncepcji studiów podyplomowych „Zarządzanie marką terytorialną”
Jak twierdzi światowej sławy ekspert z zakresu zarządzania marką, Wally Olins:
„nie zmienisz postrzegania miejsca przez reklamę. Zmienisz percepcję ludzi, znajdując prawdę o miejscu, przekuwając tę prawdę w twórczy pomysł/przekaz, a także wprowadzając ten przekaz we wszystkie działania podejmowane przez interesariuszy miejsca”
Program studiów dostosowany jest do współczesnych wymagań budowania, rozwijania i zarządzania marką terytorialną oraz norm i trendów z nią związanych.
Absolwent naszych studiów zdobędzie:
- wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie budowania, rozwoju i zarządzania marką terytorialną gminy, powiatu, województwa, regionu, subregionu i obszaru recepcji turystycznej;
- niezbędne przygotowanie do pracy na stanowiskach związanych z zarządzaniem kulturą, sportem, turystyką, ochroną środowiska, promocją, współpracy z biznesem i organizacjami pozarządowymi;
- umiejętności z zakresu prowadzenia badań marketingowych w celu opracowania, wdrażania i ewaluowania terytorialnych marek turystycznych;
- kompetencje z zakresu zarządzania partycypacyjnego w jednostkach samorządu terytorialnego;
- umiejętności z zakresu angażowania interesariuszy w proces zarządzania marką terytorialną i terytorialnymi markami turystycznymi oraz przeprowadzania konsultacji społecznych;
- wiedzę i umiejętności z zakresu planowania kampanii content marketingu w Internecie;
- wiedzę z zakresu działań podmiotów polityki UE na rzecz kreowania marek terytorialnych;
- umiejętności w zakresie wykorzystywania mediów społecznościowych do budowania i kształtowania marki terytorialnej.
Wiedza i umiejętności będą miały charakter zarządczy, prawny i ekonomiczny. Dodatkowo, podczas zajęć poruszane będą aspekty społeczne i etyczne zarządzania marką terytorialną.
Studia podyplomowe skierowane są do:
- pracowników administracji samorządowej i rządowej, w szczególności zajmujących się promocją i marketingiem miejsca, turystyką, zarządzaniem przestrzennym, a także ochroną środowiska.
- pracowników instytucji publicznych (w szczególności parków narodowych i krajobrazowych, Lasów Państwowych),
- pracowników instytucji kultury, sportu i rekreacji,
- pracowników przedsiębiorstw turystycznych zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych,
- pracowników organizacji pozarządowych zajmujących się sprawami: promocji miejsca, pielęgnowania lokalnej tożsamości, ochrony lokalnego dziedzictwa naturalnego i kulturalnego (w szczególności LGD-y, LOT-y, LGR-y, stowarzyszenia turystyczne),
- osób zainteresowanych problematyką zarządzania marką turystyczną,
- osób prowadzących własną działalność w zakresie świadczenia usług turystycznych, w tym noclegowych.
Absolwenci studiów uzyskają wiedzę, kwalifikacje i kompetencje pozwalające zajmować stanowiska pracy jako inspektorzy ds. promocji i komunikacji zewnętrznej, turystyki, kultury w jednostkach samorządu terytorialnego, specjaliści ds. turystyki i promocji w nadleśnictwach, parkach krajobrazowych i narodowych, lokalnych grupach działania.