W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym, uwzględniając jego kompleksowość i złożoność, umiejętność kreowania wizji rozwoju przedsiębiorstw, organizacji czy jednostek terytorialnych w długiej perspektywie czasowej wydaje się być kluczową kompetencją. Foresight umożliwia antycypowanie wizji przyszłości i jej realizowanie w sposób partycypacyjny, angażujący wszystkich interesariuszy.
Głównym celem naukowym szkoły naukowej jest rozwój metodologii oraz zastosowań foresightu jako instrumentu kształtowania polityki innowacyjnej w sferze produkcyjnej i usługowej. Główny obszar naukowych zainteresowań badaczy WIZ, skupionych w ramach Szkoły Naukowej Foresightu, dotyczy: rozwoju metodologii badań foresightu, zastosowań metody foresight w odniesieniu do nowych obszarów (np. smart city łańcuchów dostaw), popularyzacji metod i narzędzi badawczych foresight (np. metodyki scenariuszowej, analizy STEEPVL, marszrut rozwoju technologii, badań Delphi). Uwzględniając typy badań foresight, realizowane badania dotyczą foresightu: regionalnego, narodowego, technologicznego, strategicznego, korporacyjnego oraz branżowego.
Wypracowany warsztat metodologiczny pozwala na adaptację badań foresightowych do nowych obszarów badawczych. Ważnym wątkiem badawczym jest adaptacja wypracowanych metodyk na potrzeby zmieniającego się i nieprzewidywalnego rynku pracy oraz identyfikacji kompetencji przyszłości. Jednym z obszarów zastosowań metodyki foresight jest analiza i ocena wpływu czynników makroekonomicznych na rozwój globalnych łańcuchów dostaw oraz rozwój wyłaniających się technologii w perspektywie długookresowej.
Prowadzone badania naukowe obejmują następujące obszary: zarządzanie zespołami w warunkach cyfryzacji i automatyzacji pracy (aspekty zarządcze, społeczne, kulturowe, psychologiczne, prawne, etyczne, aksjologiczne), cyfrowy HR, zarządzanie różnorodnością (różnorodność generacyjna, kulturowa, płci, neuroróżnorodność), zielony HR, zarządzanie relacjami i lojalnością pracowników, ich motywacją i zaangażowaniem organizacyjnym, zarządzanie konfliktem i kryzysem w organizacji, zmiany zachodzące na rynku pracy, w tym kompetencje i zawody przyszłości oraz nowe formy organizacji pracy, praca zdalna i hybrydowa, zarządzanie zespołami rozproszonymi, zarządzanie ryzykiem personalnym, nowe paradygmaty przywództwa, przedsiębiorczość, patologie i dysfunkcje w procesie pracy (przyczyny, przejawy, skutki i profilaktyka wypalenia zawodowego, mobbingu, psychopatologii, zachowań kontrproduktywnych i innych). Szkoła realizuje następujące cele: integracja badań naukowych nad kapitałem ludzkim organizacji, podnoszenie jakości badań poprzez budowanie zespołów badawczych, przygotowywanie wartościowych publikacji naukowych wzmacniających wyniki Wydziału w ewaluacji jednostek naukowych, podnoszenie jakości dydaktyki poprzez zakorzenienie treści dydaktycznych w wynikach najnowszych badań naukowych, transfer aktualnej wiedzy naukowej do praktyki zarządzania np. w ramach cyklicznej konferencji branżowej Dzień HR. Szkoła realizuje ideę wpływu na otoczenie społeczno-gospodarcze, współpracując z organizacjami pozarządowymi wspierającymi rozwój nauki w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim (np. Polskie Stowarzyszenie HR, TNOiK oddział w Białymstoku).
Szkoła Naukowa Marketingu rozwijana na WIZ PB ma już swoją ugruntowaną pozycję i staje się coraz bardziej rozpoznawalna w kraju, jak i poza jego granicami. Dzięki prowadzonym badaniom, jak też powstającym na ich bazie publikacjom naukowym, potencjał Szkoły Naukowej Marketingu stale się rozwija, będąc podstawą awansów naukowych członków zespołu (zarówno habilitacyjnych, jak i doktorskich). W latach 2016-2019 aż troje pracowników reprezentujących Szkołę Naukową Marketingu zdobyło stopień doktora habilitowanego w naukach o zarządzaniu i jakości. Efektem działalności szkoły jest także stworzenie nieformalnej, międzynarodowej sieci badawczej o nazwie CID (Collaborative Innovation Development), zrzeszającej naukowców z ośrodków krajowych i zagranicznych oraz redaktorów renomowanych czasopism zainteresowanych dzieleniem się wiedzą w zakresie prowadzenia wysokiej jakości badań powiązanych z marketingiem.
Prowadzone dotychczas badania naukowe w ramach szkoły obejmują następujące obszary: marketing relacji ze szczególnym uwzględnieniem zaufania, współpraca w rozwoju innowacji marketingowych w biznesie, a także marketing instytucji publicznych, w tym w szczególności marketing miasta, miejskich obszarów funkcjonalnych oraz destynacji turystycznych. W najbliższych latach realizowane w ramach Szkoły Naukowej Marketingu badania będą ukierunkowane na problematykę angażowania interesariuszy w zrównoważony rozwój organizacji biznesowych i publicznych, czyniąc współtworzenie wartości głównym motywem eksploracji naukowej.
Podstawowym obiektem zainteresowania szkoły są przepływy produkcyjne w przedsiębiorstwach, tj. ciąg aktywności od pozyskiwania materiałów do obsługi odbiorców wyrobów. Szkoła zajmuje się badaniem uznanych na świecie koncepcji jak Lean Manufacturing, Six Sigma i Teoria Ograniczeń, z uwzględnieniem ich przystosowania do warunków krajowych. Oprócz produkcji pozbawionej marnotrawstwa szkoła zajmuje się zagadnieniami wykorzystania inteligentnych technologii we wszystkich typach procesów wytwórczych. Ważny obszar badawczy stanowią innowacje produktowe, procesowe i organizacyjne, w tym wprowadzanie zmian w podstawowych technologiach przedsiębiorstw oraz procesy tworzenia nowych produktów wraz z cyklami ich życia. Duże znaczenie mają badania nad zagadnieniami zrównoważonego rozwoju, gospodarki o obiegu zamkniętym, zarządzania środowiskowego, zagospodarowania pozostałości po procesach wytarzania, a także rolą człowieka w procesach produkcyjnych. Filarem aktywności badawczej jest bliska współpraca z otoczeniem gospodarczym i uwzględnienie oczekiwań biznesu, jest to realizowane m.in. przez projekty intensyfikujące innowacje dzięki współpracy transnarodowej.