„Building a Sustainable and Diverse Team – Międzynarodowa Szkoła Letnia 2025 na Wydziale Inżynierii Zarządzania
11-07-2025W ramach organizowanej od kilku lat na Politechnice Białostockiej Międzynarodowej Szkoły Letniej na Wydziale Inżynierii Zarządzania w dniach 30 czerwca – 9 lipca 2025 roku odbywały się zajęcia, których celem było rozwijanie kompetencji studentów i doktorantów w zakresie budowania skutecznych, zróżnicowanych kulturowo i zrównoważonych zespołów projektowych.
W wydarzeniu wzięło udział 24 uczestników , w tym studenci i doktoranci z Polski, Chorwacji, Kazachstanu i Indii. Program szkoły obejmował cztery intensywne moduły tematyczne łączące wiedzę z zakresu nauk społecznych, zarządzania, technologii, sportu oraz zrównoważonego rozwoju. Wśród poruszanych zagadnień znalazły się m.in. różnorodność w zespołach, komunikacja międzykulturowa, rozwiązywanie konfliktów, przywództwo oraz projektowanie działań zespołowych w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju i permakultury.
Zajęcia miały formę wykładów, warsztatów oraz pracy zespołowej i były prowadzone przez międzynarodowy zespół wykładowców z Chorwacji, Bośni i Hercegowiny oraz Polski, w tym:
- prof. Kristina Pantelić Babić i prof. Milana Grbić z Uniwersytetu w Banja Luce,
- prof. Zoran Wittine z Uniwersytetu w Zagrzebiu,
- dr Aleksandra Gulc z Politechniki Białostockiej.
Koordynatorem kursu letniego na Wydziale Inżynierii Zarządzania była dr Justyna Kozłowska, a opiekę naukową sprawowała dr hab. Katarzyna Czerewacz-Filipowicz, prof. PB.
Za ewaluację uczestników kursu odpowiedzialna była dr Joanna Szydło. W warsztatach gościnnie uczestniczyła też dr Joanna Godlewska, ekspert WIZ z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Dzięki udziałowi w szkole letniej uczestnicy zdobyli praktyczne umiejętności pracy w zespołach wielokulturowych, poznali narzędzia wspierające integrację różnorodnych grup i rozwiązywanie konfliktów, nauczyli się jak projektować działania zespołowe w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju oraz rozwinęli kompetencje komunikacyjne.
Uczestnicy szkoły letniej wykazali się dużym zaangażowaniem, aktywnie uczestnicząc w warsztatach i projektach. Zajęcia spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem – szczególnie ceniono ich praktyczny charakter, możliwość pracy w zespołach międzynarodowych oraz inspirujące metody nauczania, takie jak design thinking czy symulacje konfliktów międzykulturowych. Efektem szkoły były nie tylko ciekawe projekty zespołowe, ale także zawiązanie wartościowych relacji międzykulturowych oraz rozwój kompetencji miękkich i międzykulturowych wśród uczestników.
Zdjęcia: Tomasz Trochimczuk, Justyna Kozłowska
