Czy badania nad przyszłością można wykorzystywać do innych celów niż planowanie?
13-05-2022Dnia 6 maja 2022 roku dr Anna Kononiuk i dr Andrzej Magruk przeprowadzili warsztaty z zakresu Futures Literacy, których celem było testowanie materiałów dydaktycznych opracowanych przez partnerów projektu FUTURES.
Futures LIteracy odnosi się do indywidualnej umiejętności „korzystania z przyszłości” w teraźniejszości. Kompetencje Futures Literacy można nabyć i rozwijać w wyniku grupowego procesu uczenia się poprzez działanie. Metoda ta została opracowana przez zespół UNESCO pod kierownictwem Riela Millera.

Warsztaty składały się z trzech etapów. Celem pierwszego etapu było odkrycie istniejących założeń w kontekście przyszłości rynku pracy. W drugim etapie, uczestnicy warsztatów zostali poproszeni o ponowne wyobrażenie przyszłości po zapoznaniu się z zaskakującym jej scenariuszem zatytułowanym „Społeczeństwo uczące się”. Trzeci etap polegał na porównaniu przewidywań i założeń nt. przyszłości z poprzednich dwóch etapów oraz na wygenerowaniu nowych pomysłów wykorzystania potencjalnych stanów przyszłości w teraźniejszości.

Każda z faz uwzględniała zestaw kilku ćwiczeń (indywidualnych i grupowych) przygotowanych z myślą o tematyce warsztatu jaką była „Przyszłość pracy w 2060 roku”.
W warsztatach wzięło udział ponad 20 studentów kierunku zarządzanie, II stopnia. Na koniec warsztatów studenci zostali poproszeni o krytyczną refleksję z zakresu koncepcji Futures Literacy oraz uzupełnili kwestionariusz ewaluacyjny.

Fot. T. Trochimczuk