Warsztaty projektu FUTURES – „Scenariusze rynku pracy w 2040”
01-04-2022
W dniu 25 marca 2022 r. na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej odbyły się warsztaty pt. Scenariusze rynku pracy w 2040 r. Warsztaty przeprowadzone zostały w ramach projektu Future laboratories for professional and personal development – FUTURES. W wydarzeniu, które zostało zrealizowane online za pośrednictwem platformy MS TEAMS, wzięło udział 32 uczestników reprezentujących dwie grupy beneficjentów: studentów oraz młodych badaczy. Warsztaty prowadzone były przez członków zespół projektu ze strony WIZ PB. W charakterze obserwatorów do spotkania dołączyli również przedstawiciele wszystkich organizacji partnerskich projektu FUTURES (ITEE Sieć Badawcza Łukasiewicz z Polski, Valuedo z Włoch, FORTH z Grecji, Hanze University z Holandii oraz Middlesex University z Wielkiej Brytanii). Z uwagi na międzynarodowy charakter spotkania, warsztaty przeprowadzone zostały w języku angielskim.
Celem warsztatów było zapoznanie uczestników z metodą scenariuszową jako jedną z metod antycypowania przyszłości oraz prezentacja metod wspierających racjonalizowanie ścieżek zawodowych. Tematem przewodnim warsztatów był rynek pracy i jego przyszłość. Uczestnicy pracowali w małych grupach z pomocą moderatorów (członków zespołu projektowego ze strony PB) omawiając jeden z czterech alternatywnych scenariuszy opisujących przyszły rynek pracy. Głównym celem zadania była identyfikacja nadziei oraz obaw związanych z omawianym scenariuszem oraz niezbędnych kompetencji potrzebnych uczestnikom rynku pracy w sytuacji realizacji danego scenariusza. Scenariusze zostały opracowane z wykorzystaniem rankingu czynników wpływających na rozwój rynku pracy w horyzoncie 2040 pod względem ważności i niepewności.
Poprzez głosowanie wśród wszystkich uczestników wybrano najbardziej pożądany scenariusz (młodzi ludzie na zwirtualizowanym rynku pracy).
Podczas warsztatów zespół PB miał okazję przetestować wybrane materiały dydaktyczne opracowane w ramach Training Manual i Foresight Toolbox, stanowiące zbiór metod i narzędzi foresightowych zaadoptowanych na potrzeby projektowania rozwoju zawodowego osób młodych, stawiających swoje pierwsze kroki na rynku pracy. Przedstawiciele organizacji partnerskich projektu obserwowali sesje, aby móc odtworzyć warsztaty i przetestować materiały szkoleniowe wśród swoich studentów i doktorantów.
Na zakończenie warsztatów uczestnicy zostali poproszeni o wypełnienie formularza ewaluacyjnego i wyrażenie opinii na temat przeprowadzonych warsztatów, a w szczególności o krytyczne uwagi, które pozwolą efektywniej przeprowadzać podobne kursy w przyszłości.
Kolejne warsztaty projektu FUTURES odbędą się w maju 2022.
Zespół badawczy projektu FUTURES tworzą: prof. Joanna Ejdys, dr Julia Siderska, dr Justyna Kozłowska, dr Alicja Gudanowska, dr Andrzej Magruk, mgr Tomasz Trochimczuk oraz dr Ewa Rollnik-Sadowska (koordynator zadań badawczych) i dr Anna Kononiuk (koordynator projektu).