Spotkanie inauguracyjne projektu CircleREdu: Circular Economy and Reverse Engineering Education for the Green Transition
06-02-2025W dniach 3-4 lutego 2025 roku w Helsinkach odbyło się pierwsze spotkanie inauguracyjne projektu “Circular Economy and Reverse Engineering Education for the Green Transition” (CircleREdu). Trzyletni projekt finansowany jest ze środków Programu Erasmus+, w ramach działania KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education. Wydział Inżynierii Zarządzania jest liderem w tym projekcie. Budżet projektu wynosi 400 000 Euro.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele wszystkich instytucji partnerskich: Politechniki Białostockiej (Polska), Haaga-Helia University of Applied Sciences (Finlandia), Karlsruhe Institute of Technology (Niemcy) oraz Babeș-Bolyai University (Rumunia). W Helsinkach Wydział Inżynierii Zarządzania reprezentowała prof. Joanna Ejdys (koordynator projektu) i dr Julia Siderska.
Celem projektu jest wspieranie zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym, społecznym i ekonomicznym poprzez opracowanie multidyscyplinarnego kursu, który skupi się na praktycznych zastosowaniach technik inżynierii odwrotnej w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym. Projekt CircleRedu wesprze studentów i nauczycieli w dostosowaniu się do transformacji cyfrowej, zgodnie z Planem działań na rzecz edukacji cyfrowej (2021-2027) i głównymi celami Europejskiego Zielonego Ładu.
Rezultatem projektu będzie zestaw materiałów dydaktycznych i edukacyjnych, w tym: szczegółowy program nauczania, zestaw narzędzi informatycznych na temat zasobów inżynierii odwrotnej, platforma e-learningowa, materiały szkoleniowe wykorzystujące innowacyjne i inkluzywne metodologie, podręcznik oraz metodologia coachingowa w celu rozwiązania rzeczywistych wyzwań biznesowych.
Podczas spotkania omówiono kluczowe zagadnienia związane z zarządzaniem i realizacją projektu, wytyczne dotyczące zarządzania, harmonogramu działań oraz podziału zadań, ról i odpowiedzialności między partnerami. Szczególną uwagę poświęcono aspektom merytorycznym, takim jak planowane rezultaty projektu. Partnerzy z Finlandii podzielili się z uczestnikami spotkania swoim wieloletnim doświadczeniem w zakresie potwierdzania zdobytych umiejętności za pomocą mikropoświadczeń (microcredentials) i otwartych odznak (open badges).
Spotkania na Uczelni Haaga-Helia University of Applied Sciences było również okazją do zapoznania się z Kampusem Uczelni, Laboratorium Druku 3D i rozmów o przyszłych projektach naukowo-badawczych i dydaktycznych.
Opracowała Dr Julia Siderska
Zdjęcia: Prof. Joanna Ejdys, Dr Julia Siderska

