XXII Edycja Szkoły Letniej Zarządzania 2025 przeszła do historii
11-06-2025XXII Edycja Szkoły Letniej Zarządzania 2025 przeszła do historii — wydarzenie powstało z inicjatywy i pod patronatem merytorycznym Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN.
Za nami kilka niezwykle intensywnych dni pełnych merytorycznych dyskusji. Organizatorami 22 Edycji Szkoły Letniej Zarządzania były Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej oraz Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, przy ścisłej współpracy z Komitetem Nauk Organizacji i Zarządzania PAN.
Szkoła Letnia Zarządzania 2025 udowodniła, że przyszłość zarządzania kształtuje się nie tylko dzięki wsparciu sztucznej inteligencji ?, ale przede wszystkim dzięki ludziom otwartym na zmiany, współpracę i interdyscyplinarność.
Co udało się osiągnąć podczas tych kilku intensywnych dni przy udziale pracowników WIZ PB?
? Ogromną dawkę emocji ?, refleksji ? i inspiracji ? w trakcie paneli dyskusyjnych, debat, warsztatów prowadzonych przez pracowników WIZ PB:
- Panel Sesji plenarnej prowadzony przez prof. dr hab. inż. Joannę Ejdys pt. Procedury awansowe w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości w świetle doświadczeń członków RDN. W trakcie panelu Paneliści udzielali odpowiedzi na ważne pytania dotyczące “dobrych” i “złych” wniosków awansowych, przyczyn procedur odwoławczych, dobrych praktyk w zakresie aplikowania o stopień doktora habilitowanego i tytuł profesora. Członkami Panelu byli: prof. dr hab. Wojciech Czakon (Uniwersytet Jagielollońsk), prof. dr hab. Wojciech Dyduch (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) oraz prof. dr hab. Szymon Cyfert (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu).
- W debacie Oxfordzkiej poświęconej roli sztucznej inteligencji w naukach o zarządzaniu i jakości, moderowanej przez dr Joannę Szydło i mgr Piotra Szekowskiego, zwyciężyła drużyna opozycji, w której skład weszli: dr Ewa Rollnik-Sadowska, dr hab. Przemysław Dubel, prof. UW, dr hab. Marta Najda-Janoszka, prof. UJ oraz prof. Ewa Stańczyk-Hugiet. Po stronie propozycji, broniącej korzyści płynących z zastosowania AI, debatowali: dr Anna Dębicka, dr hab. Katarzyna Szymańska, prof. PŁ, dr hab. Paweł Korzyński, prof. ALK oraz dr Edyta Bielińska-Dusza. Zarówno jury w składzie: prof. Bogdan Nogalski, prof. Tomasz Czapla i prof. Agnieszka Sopińska, publiczność, jaki i dodatkowy juror-sztuczna inteligencja- przyznali zwycięstwo opozycji. Główne argumenty, które zaważyły na wygranej drużyny przeciwnej, to m.in.: AI nie tworzy wiedzy, lecz ją symuluje – generując odpowiedzi pozornie przekonujące, ale często obarczone błędami merytorycznymi i tzw. halucynacjami. AI wypiera autorytet nauki jako instytucji, stając się nieodpowiedzialnym źródłem informacji dla studentów i decydentów. Zmienia także sposób uprawiania nauki, prowadząc do zjawiska „intelektualnego outsourcingu” i ograniczenia krytycznego myślenia. Modele AI nie uwzględniają kontekstu kulturowego ani organizacyjnego – klasyfikując procedury jako uniwersalne, mimo że działają jedynie w określonych warunkach. Ponadto, AI może utrwalać błędne praktyki poprzez analizę niezweryfikowanych lub stronniczych danych, a także niesie ryzyko naruszenia bezpieczeństwa informacji i własności intelektualnej.
- W panelu nt. Wpływ sztucznej inteligencji na strategiczny rozwój uczelni, z udziałem dr hab. inż. Katarzyny Halickiej, prof. PB – Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej – poruszono trzy kluczowe obszary merytoryczne: wpływ AI na badania naukowe, na kształcenie oraz na zarządzanie uczelnią. Każdy z tych tematów analizowano w dwóch horyzontach czasowych: w perspektywie krótkoterminowej (najbliższe miesiące do 2–3 lat) oraz długoterminowej (5 lat i więcej). Moderatorem dyskusji był prof. dr hab. Andrzej Kaleta z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. W gronie panelistów znaleźli się: prof. dr hab. Piotr Jedynak – Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego; prof. dr hab. Czesław Zając – Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu; dr hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK – Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie; dr hab. inż. Katarzyna Halicka, prof. PB – Prorektor ds. Kształcenia, Politechnika Białostocka; dr hab. inż. Agnieszka Misztal, prof. PP – Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia, Politechnika Poznańska; dr hab. Beata Skowron-Mielnik, prof. UEP – Prorektor ds. Dydaktyki, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
- Panel Zastosowanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu produkcją, projektami i logistyce, współprowadzony przez dr hab. inż. Wiesława Urbana, prof. PB. Podczas panelu omówiono wiele przykładów wdrażania sztucznej inteligencji w planowaniu, harmonogramowaniu oraz optymalizacji procesów przemysłowych. Eksperci z różnych ośrodków akademickich dzielili się doświadczeniami w zakresie zastosowania inteligentnych algorytmów m.in. w prognozowaniu popytu, zarządzaniu ryzykiem projektowym i automatyzacji łańcucha dostaw. Panel zakończył się otwartą dyskusją z uczestnikami, koncentrując się na wyzwaniach związanych z integracją sztucznej inteligencji w realnych środowiskach biznesowych. W panelu uczestniczyli: prof. dr hab. inż. Seweryn Spałek z Politechniki Śląskiej (współprowadzenie), dr hab. inż. Marek Dudek, prof. AGH, dr hab. inż. Łukasz Hadaś, prof. Politechniki Poznańskiej, dr hab. Barbara Ocicka, prof. SGH, dr hab. inż. Anna Zgrzywa-Ziemak, prof. Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu.
- Panel Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu był prowadzony przez dr hab. Ewę Glińską, prof. PB i dr hab. Katarzynę Krot, prof. PB z Katedry Marketingu i Turystyki. W dyskusji udział wzięli niezwykle inspirujący i energetyczni teoretycy i praktycy marketingu w osobach: dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń, prof. UEW, dr hab. Mariusz Trojanowski, prof. UW, dr hab. Beata Zatwarnicka-Madura, prof. PRz oraz mgr inż. Petros Psyllos. Dyskutowano o tym, że sztuczna inteligencja przestała być futurystycznym hasłem, a stała się jednym z najpotężniejszych narzędzi w rękach marketerów. Rozmowa z panelistami koncentrowała się na określeniu reguł kreatywnego i etycznego wykorzystania AI w działalności marketingowej organizacji. Organizację panelu wzbogacono nowoczesnymi rozwiązaniami technologiczno-komunikacyjnymi, obejmującymi: zapowiedź w formie spotu reklamowego, wygenerowanego w całości przez AI, aktywny udział avatara PiBota w dyskusji oraz graficzne podsumowanie spotkania, opracowane przez sztuczną inteligencję. Tematyka panelu okazała się na tyle interesująca, że otworzyła przestrzeń do dalszej współpracy i dyskusji nad wyzwaniami marketingu przyszłości.
Spot reklamowy zapowiadający panel „Zastosowanie AI w marketingu” został przygotowany przez Laboratorium Rzeczywistości Rozszerzonej AuReLa (Augumented Reality Lab) funkcjonującym na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej.
- Panel Wpływ AI na kapitał ludzki i kapitał społeczny organizacji, współprowadzony przez prof. dr hab. Joannę Moczydłowską. Podczas panelu podjęto żywą dyskusję nad tym, jak AI zmienia i będzie zmieniać rynek pracy, a w konsekwencji kapitał ludzki organizacji. Szukano pogłębionych i opartych na wynikach badań naukowych odpowiedzi na pytania o oczekiwania pracodawców dotyczące kompetencji pracowników, w tym kompetencji cyfrowych. Analizowano konsekwencje wykorzystywania AI w procesie kadrowym (np. rekrutacji i doboru pracowników, personalizacji doświadczeń i indywidualizacji ścieżek kariery, digitalizacji dokumentacji kadrowej). Identyfikowano determinanty i zakres wpływu AI na dynamikę relacji, style przywództwa oraz zaufanie w środowisku organizacyjnym. W panelu uczestniczyli: prof. dr hab. Dagmara Lewicka z AG-H w Krakowie (współprowadzenie), prof. dr hab. Agnieszka Bieńkowska z Politechniki Wrocławskiej, prof. dr hab. Katarzyna Gadomska Lila z Uniwersytetu Szczecińskiego, dr hab. Anna Walecka, prof. Politechniki Łódzkiej oraz dr hab. Rafał Mrówka, prof. SGH.
- Panel Rola sztucznej inteligencji w społecznym i zrównoważonym rozwoju organizacji, etyczne aspekty sztucznej inteligencji w zarządzaniu organizacjami, współprowadzony przez dr Joannę Samul. Podczas panelu podkreślono zarówno potencjał, jak i wyzwania etyczne związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. AI może wspierać zrównoważony rozwój organizacji, jednak jej zastosowanie wymaga solidnych ram regulacyjnych i etycznych. Uczestnicy dyskusji zastanawiali się, czy powinna ona pełnić rolę narzędzia wspierającego proces decyzyjny, czy też autonomicznego decydenta — konkludując, że decyzje o istotnych skutkach społecznych powinny pozostawać w rękach menedżerów. Zgodnie uznano również, że inwestycje w AI mogą przynieść przewagę konkurencyjną, pod warunkiem, że są wdrażane w sposób transparentny, etyczny i odpowiedzialny.
- Warsztaty metodyczne pt. Zastosowanie metody Delphi w badaniach społecznych, prowadzony przez dr Annę Kononiuk i dr Danutę Szpilko – koncentrowały się na teoretycznych i praktycznych aspektach wykorzystania tej metody w badaniach naukowych. Uczestnikom przybliżono genezę metody, jej główne założenia oraz obszary zastosowań, zwłaszcza w kontekście badań foresightowych i społecznych. Omówiono również wyniki przeglądu literatury wskazujące na nieustające zainteresowanie międzynarodowego środowiska akademickiego stosowaniem metody Delphi. Podkreślono znaczenie stosowania miar oceny zgodności opinii ekspertów i przedstawiono sposoby raportowania wyników w tym zakresie. Zaprezentowano także przykłady jej zastosowania, w tym doświadczenia badawcze zespołu Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Dodatkową wartość warsztatów stanowiła prezentacja kolejnych etapów planowania i realizacji badań z wykorzystaniem metody Delphi. Omówiono zasady konstrukcji formularza badawczego w I i II rundzie badania, możliwości pozyskania ekspertów, formy wysyłki zaproszeń i utrzymania zainteresowania badanych udziałem w kolejnych rundach badania. Warsztaty zakończyły się sesją pytań i odpowiedzi, w której uczestnicy dzielili się swoimi spostrzeżeniami i dopytywali o szczegóły z zakresu metodyki realizacji badań delfickich.
- Warsztaty doskonalące prowadzone przez mgr Piotra Szekowskiego (Wystąpienia publiczne) oraz Zdrowy Kręgosłup (prowadzone przez dr inż. Jolantę Zuzdę).
- Pokazy robotów z Sekcji analogów łazików marsjańskich Koła Naukowego Robotyków Wydziału Mechanicznego PB (pod opieką dr hab. inż. Kazimierza Dzierżka, prof. PB)
W imieniu Komitetu Organizacyjnego składamy serdeczne podziękowania ❤️ wszystkim prelegentom ?, uczestnikom ? i partnerom ? za wysoki poziom merytoryczny, zaangażowanie i stworzenie niepowtarzalnej atmosfery ✨. Było to wydarzenie, które rzeczywiście robi różnicę i motywuje do dalszych badań naukowych ?!
Brawa dla niezawodnego Komitetu Organizacyjnego z WIZ z Joanna Ejdys na czele: dr Urszula Kobylińska, mgr inż. Klaudia Budna, dr Anna Kononiuk, dr inż. Patrycja Rogowska, dr Joanna Samul, dr Danuta Szpilko, dr Joanna Szydło, dr Ewelina Tomaszewska. Niezawodne wsparcie techniczne zapewnili dr inż. Łukasz Budzyński, mgr Tomasz Trochimczuk, który wykonał również animację holograficzną 3D oraz mgr inż. Wojciech Tarasiuk.
Szczególne podziękowania kierujemy do Joanny Ejdys za okazane zaufanie oraz do wszystkich członków Komitetu Organizacyjnego za ogromne zaangażowanie i niesamowitą energię działania ?.
Wszystkim uczestnikom — dziękujemy z całego serca za Waszą obecność! ?
Zdjęcia: Tomasz Trochimczuk
